вторник, 12 декември 2006 г.

Различните идеи

Ще започнем днес този материал с една мисъл на Джилберт Честертън - "Аз дължа моят успех на това, че винаги съм се вслушвал с уважение във всеки добър съвет, но след това съм правил точно обратното". Нека да не абосолютизираме тази възможност, и да кажем, че ние трябва да правим нещата просто по различен начин.
Различните идеи са за пионерите. Както за дизайнерите, така и за предприемачите и техните маркетинг специалисти. Понякога се радваме на това, че сме задържали за дълго време ценни хора в екипа си и че вътрешните връзки са на много добро ниво. Нека да направим един изпитан експеримент. Eдин ден, когато имаме намерение да наемем нов човек, да помолим някой да извади СV-та на работещи при нас служители на сходна длъжност, да им преправи имената и местоработата и да ни ги представи заедно с новите кандидати. Със сигурност една част от старите служители няма да бъдат сред подбраните за интервю. Но те вече са станали част от нашия "послушен" екип. Това обяснява защо не искаме да приемем на работа кандидати, които на интервютата си позволяват да имат идеи, различни от нашите, за развитие на бизнеса. И едва, когато във фирмата ни се "промуши" такъв нов човек, виждаме колко много резултати може да допринесе на фирмата ни различния начин на мислене.
Неотдавна един чуждестранен инвеститор ми каза "тук (в България) има дизайнери, които са добри в създаването и интерпретирането на копия, но те не могат да създават колекция". Това обаче не му пречеше да се представя пред клиентите си със "собствена" колекция, направена от тези копи-дизайнери. Аз лично не мога да свържа думата дизайнер, с човек който прави копия. Такъв човек бих нарекъл моделиер и ако може да прави кройки, ще прибавя и думата конструктор. Но пред мен изникна въпроса, дали на тези дизайнери е дадена изобщо свобода за претворяване на собствени идеи. Което от своя страна поставя въпроса, дали бъдещето на тази фирма не е свързано по-скоро с миналото на нейния шеф.
Често казваме, че, когато нещата вървят добре, не трябва да ги променяме. Да, обаче, след три години успешно продаване на един и същ артикул, на четвъртата продажбите се връщат на ниво първа година, а на петата при нас е пристигнал е-мейл от купувача ни, с който ни молят да представим нови артикули платове, защото клиентите вече са отегчени от стандартните ни предложения, а идеите на дизайнерите са изчерпани. Ето защо трябва да имаме готовност да възприемаме дори и "вървящите" идеи като временно състояние и да се готвим да ги заменим преди да бъдат изконсумирани напълно.
Различните идеи и промяната на продукта са тези, които могат да ни позволят да коригираме сбърканата ниска цена и да предложим по-високо ценово ниво за нашите облекла, дори и в период на нарастнала конкуренция. Ако обаче поддържаме същата колекция, няма причини, които да накарат купувачите ни да заплатят по-висока цена, за да компенсираме по-високите си производствени разходи. Разбира се, и различните идеи са свързани с разходи за разработка на нов продукт, но това е част от нашия бизнес. Ако искаме да разберем колко безуспешни опити сме направили в търсене на по-успешен бизнес, нека да преместим офиса си в друго помещение на фирмата си и да прегледаме внимателно това, което няма да влезе в новия офис.
Има много възможности да събудим различните идеи у нас. Ако това не ни се удава може да извикаме на помощ нашите деца, които ще ни кажат простичко "защо не го направиш така, виж колко е хубаво". И обратното, в деня, в който мислим, че сме нахвърлили страхотна идея, може да бъдем попарени, споделяйки я с децата, които няма да и обърнат никакво внимание. Често ние се чудим как да възстановим изгубената връзка с нашите деца. Ето един начин, който е полезен и за бизнеса и за семейството, да потърсим различните идеи заедно с тях.
Споделянето на идеите с колеги от други фирми е възможност да получим от тях ценен съвет. Мнозина ще репликират, че това ще направи фирмата ни уязвима...

Няма коментари: