неделя, 28 януари 2007 г.

Униформите се връщат !

Протъркани блу джинси, някои от тях 3/4 дължина, други прилепнали по крака, често влизащи в черни ботуши, черно ватирано яке, прошито с декоративни тигели и с дължина, едва покриваща ниската талия на джинсите. Ансамбъла се допълва от черна раничка със закачлива детска играчка. Цветът на шала е единствения аксесоар, с който разграничаваме брюнетките от блондинките, отвеждащ ни към пуловера с V-образно деколте, наподобяващ ръчна плетка, понякога с кетеловани шевове откъм лицето на дрехата, носена под якето. Това е облеклото на около 75% от групата на тинейджерите и младите мис-ки до около 22-23 години през есента и зимата. Профилът на тези потребители е предимно учащи се, със свободно държание, подражаващи звездите от музиката, екрана и лъскави списания като Cosmopolitain и Joy. Те посещават предимно държавни училища, ходят пеша или се возят в общински транспорт, една рискова среда за дрехи в светли цветове и по-благородни материи. Срещат се с приятели в заведения за развлечения около средната ценова категория, в подобни условия изживяват първата си или поредна любов. От ранна утрин до късна вечер заобикалящата ги сивота в жилището, издраскания и съсипан асансьор на блока, в който живеят, непочистените улици и квартални градинки също ги предразполагат да носят непретенциозни за поддържане дрехи. Доходите на семействата им са около средните за страната. Минимален риск и почти никакави затруднения за търговците, обслужващи тази целева група от около 1 милион потребители в България. Тук печалбите се реализират от оборота. Ако закупената стока не се продаде през този сезон, остатъка ще се реализира в следващия. Доставките от Китай и Турция са в основата на успеха. За производителите в България има оскъдни шансове да навлезат в тази ниша. Джинсите (тук трябва да напомним, че понятието джинс свързваме с термина "дънки", вкаран в България от модните медиини спецове от времето на соц културата през 70-те и 80-те години на миналия век, а не с панталоните от рипсено кадифе), най-често се купуват в магазините със закрити витрини, където се продават брандирани джинси без лиценз, почти на цената на немарковите. В якетата съществуват възможности за местните производители, ако се напипа правилния силует, но "натиснати" в цената от евтиния внос и тук възможностите не са твърде големи. В пуловерите ще чистим пак остътъците на производителите от Китай и Турция.Новото младо поколение наваксва липсата на джинси (дънки) за техните родители през годините на социализма. Някога това днес възрастно поколение носеше с омерзение наложените им униформи. Какво би станало ако кажем сега, че въвеждаме униформа в училищата и тази униформа е точна такава, както сме я обрисували по-горе. Дали ще срещнем съпротивата на обществото. Дали това поколение, на което залагаме надежди да промени България няма да бъде обезличено от еднообразната мода, заляла сивите ни градове. Къде ще се роди усета към естетичното и индивидуалното. Темата засяга много отговорности на обществото и семейството, тя е и предизвиквателство за дизайнерите в модата, архитектурата и в други материални и нематериални сфери.

Няма коментари: