вторник, 12 декември 2006 г.

Модните аксесоари

Когато пазара стана по-труден, започнахме да си задаваме повече въпроси. Тогава разбрахме клиентите, поглеждащи към някое добре направено облекло, които ни казват със съжаление "много ми харесва, но нямам с какво да го нося". Затова се появиха на бял свят колекции на фирмите (а не отделни артикули), не след дълго прибавихме към тях разработени от нас продукти, които не са произведени в нашите производствени ателиета. Успоредно с това уловихме необходимостта от прибавяне на модни аксесоари, допълващи нашите колекции.Модните аксесоари са отделен артикул, които допълват дрехата. Използването им носи някакъв стил на дрехата, особено, когато тъканта няма някакви особени забележими ефекти. Някои от аксесоарите имат и практично приложение, като чантите, колани, шапки, ръкавици, очила и др. Индустрията за дизайн и производство на модни аксесоари не е от вчера. Тя стана част от клъстера на модната индустрия и се разви заедно с нея. Това е една все още недоразвита ниша от пазара в България, заета предимно от търговците. Сред производителите изключения правят някои дизайнерски ателиета. Значи ли това, че една фирма трябва да произвежда всичко от А до Я. Разбира се отговора е "не". Но дизайнерите на фирмата трябва да имат готовност да разрешат загадката как колекциите да изглеждат по-завършени и продаваеми. А работата на предприемача е да организира производството на аксесоарите в партньорски фирми. Все пак възможно е част от продуктите да бъдат произведени и в нашата фирма. Но въпрос не съществува, дали да има или да няма аксесоари в нашата колекция, това е необходимост.Както всички модни артикули, така и производството на аксесоарите е сегментирано. Едни производители произвеждат аксесоари подходящи за ученическа възраст, други на по-зряли дами, в т.ч. и за тоалети на личности като английската кралица, Маделин Олбрайт, аксесоари за мъже и т. н.Днес модните аксесоари заемат огромна част от световния пазар. За връзката на производители и потребители се грижат хиляди търговци, международни изложения подпомагат световната търговия. Училища и институти създават специалисти в производството и дизайна на модни аксесоари.Връзка към списание Accessories и календар за изложението на аксесоари през януари 2007 година http://www.accessoriesmagazine.com/jan.shtml .

Кариера в модния бизнес

Искате да направите кариера в модния бизнес. Казват ви, че трябва да завършите непременно модно училище. Това може и да е вярно, но не за всички. За да не бъдем голословни, да почерпим информацията отново от извора на живота, на човек, когото мнозина познават от екрана, актрисата Ирен Кривошиева (от интервю в сп. Ева):"Започнах с 9 долара на час, нямаше месец и ми увеличиха парите, защото продавах много. Аз завладявам пространството около себе си, не обичам да го оставям свободно. Станах асистент на мениджъра. Тогава моят мъж усети, че пипам много точно и започна да ме навива да отворя собствен магазин. Аз обаче не исках. После от веригата се освободи един магазин и му станах мениджър.Справих се прекрасно, но много ме ядосваше собственикът: все измисляше нови правила само и само да не плаща. Може би и аз сега ще стана такава, но си мисля, че човек трябва да даде, за да получи. Моят работодател си изгуби всичките верни служители. Той мисли, че незаменими хора няма - това е принципа на Америка. Обаче не е така. И те дълго трябва да го разбират. Ако си наел някого, които ти върши работа, значи той ти е целия бизнес. За 5 месеца продадох дрехи за 250 000 долара. Само аз, а имах още 5 работници.Не съжалявам, интересно ми е. Намерих през лятото магазин, какъвто исках, наех го за 5 години и реших да продавам български дрехи. Вече сключих договори с "XXX"* и с "ZZZ". Сигурна съм, че с нашата стока ще бъда конкурентна на пазара. Цената с транспорта и с останалите разходи ще бъде като на техните дрехи, които в по-голямата си част са внос от Китай." Какво ще прочетем в тези думи:
- ако си решил да влезеш в модния бизнес трябва да имаш заложено артистичното в себе си;
- да имаш неуморното желание да работиш и да се радваш на плода на труда си;
- да имаш търпение да видиш плода на труда си;
- да не се отказваш дори и когато получаваш временни затруднения и недооценяване;
- образованието не е задължително;
- да можеш да даваш, преди да получиш;
- да можеш да работиш с хора, в екип;
- да можеш да създаваш приятели;
- да започнеш работа за друг и да виждаш грешките му;
- да "пипаш" точно;
- да знаеш елементарна математика;
- да знаеш английски, за да ползваш информация от Интернет.
- да знаеш какви възможности предлага страната ти и съседите...;
- да знаеш какво става по света. (вестникарска информация);
Прочетете няколко пъти тези редове и ще се убедите, че това, което се иска от вас не е твърде много. Но ако все пак искате да навлезете в терминологията, в по-големия бизнес, да работите за големи български или международни компании, ви предлагаме да следите информацията на нашия сайт. И да проучите какви възможности предлагаме за придобиване на познание...

Клъстер - дефиниция на Майкъл Портър

Клъстерите са фирми и асоциирани институции, намиращи се в географска близост в определена област, свързани от общото между тях и допълващи се...Клъстърът поставя в боева подготовка свързаната индустрия и други стопански и нестопански единици за посрещане на конкуренцията...

Различните идеи

Ще започнем днес този материал с една мисъл на Джилберт Честертън - "Аз дължа моят успех на това, че винаги съм се вслушвал с уважение във всеки добър съвет, но след това съм правил точно обратното". Нека да не абосолютизираме тази възможност, и да кажем, че ние трябва да правим нещата просто по различен начин.
Различните идеи са за пионерите. Както за дизайнерите, така и за предприемачите и техните маркетинг специалисти. Понякога се радваме на това, че сме задържали за дълго време ценни хора в екипа си и че вътрешните връзки са на много добро ниво. Нека да направим един изпитан експеримент. Eдин ден, когато имаме намерение да наемем нов човек, да помолим някой да извади СV-та на работещи при нас служители на сходна длъжност, да им преправи имената и местоработата и да ни ги представи заедно с новите кандидати. Със сигурност една част от старите служители няма да бъдат сред подбраните за интервю. Но те вече са станали част от нашия "послушен" екип. Това обяснява защо не искаме да приемем на работа кандидати, които на интервютата си позволяват да имат идеи, различни от нашите, за развитие на бизнеса. И едва, когато във фирмата ни се "промуши" такъв нов човек, виждаме колко много резултати може да допринесе на фирмата ни различния начин на мислене.
Неотдавна един чуждестранен инвеститор ми каза "тук (в България) има дизайнери, които са добри в създаването и интерпретирането на копия, но те не могат да създават колекция". Това обаче не му пречеше да се представя пред клиентите си със "собствена" колекция, направена от тези копи-дизайнери. Аз лично не мога да свържа думата дизайнер, с човек който прави копия. Такъв човек бих нарекъл моделиер и ако може да прави кройки, ще прибавя и думата конструктор. Но пред мен изникна въпроса, дали на тези дизайнери е дадена изобщо свобода за претворяване на собствени идеи. Което от своя страна поставя въпроса, дали бъдещето на тази фирма не е свързано по-скоро с миналото на нейния шеф.
Често казваме, че, когато нещата вървят добре, не трябва да ги променяме. Да, обаче, след три години успешно продаване на един и същ артикул, на четвъртата продажбите се връщат на ниво първа година, а на петата при нас е пристигнал е-мейл от купувача ни, с който ни молят да представим нови артикули платове, защото клиентите вече са отегчени от стандартните ни предложения, а идеите на дизайнерите са изчерпани. Ето защо трябва да имаме готовност да възприемаме дори и "вървящите" идеи като временно състояние и да се готвим да ги заменим преди да бъдат изконсумирани напълно.
Различните идеи и промяната на продукта са тези, които могат да ни позволят да коригираме сбърканата ниска цена и да предложим по-високо ценово ниво за нашите облекла, дори и в период на нарастнала конкуренция. Ако обаче поддържаме същата колекция, няма причини, които да накарат купувачите ни да заплатят по-висока цена, за да компенсираме по-високите си производствени разходи. Разбира се, и различните идеи са свързани с разходи за разработка на нов продукт, но това е част от нашия бизнес. Ако искаме да разберем колко безуспешни опити сме направили в търсене на по-успешен бизнес, нека да преместим офиса си в друго помещение на фирмата си и да прегледаме внимателно това, което няма да влезе в новия офис.
Има много възможности да събудим различните идеи у нас. Ако това не ни се удава може да извикаме на помощ нашите деца, които ще ни кажат простичко "защо не го направиш така, виж колко е хубаво". И обратното, в деня, в който мислим, че сме нахвърлили страхотна идея, може да бъдем попарени, споделяйки я с децата, които няма да и обърнат никакво внимание. Често ние се чудим как да възстановим изгубената връзка с нашите деца. Ето един начин, който е полезен и за бизнеса и за семейството, да потърсим различните идеи заедно с тях.
Споделянето на идеите с колеги от други фирми е възможност да получим от тях ценен съвет. Мнозина ще репликират, че това ще направи фирмата ни уязвима...

Бранда за компанията е като репутацията на един човек

Jeff Bezos - Бранда за компанията е като репутацията на един човек. Ти печелиш репутация с опит да направиш трудните неща добре.
Warren Buffett - Добре е във вашата първокласна марка да има нещо специално, или просто няма да получите от бизнеса, това което търсите.
Greg Norman - Нашият успех е директен резултат от това, че знаем как да направим маркетинг на бранда и да имаме точните хора, представящи бранда.
David Ogilvy -Ако сте имали добър шанс да създадете чудесна рекламна кампания, скоро ще видите някой друг да ви открадне идеята. Това е дразнещо, но не се тревожете; никой не е построил бранд, имитиращ начина на другите да рекламират.
Jong-Yong Yun - Нашето бъдеще ще зависи от стойността на нашия бранд. Ако ние продължаваме да продаваме продукти с ниска стойност, това ще разруши имиджа на нашата фирма.